Bärens härliga värld

bärBär är definitivt något du bör se till att ha i din kost. Det kan mycket väl vara så att det kommer i pulverform, men det är inte alltid det mest aptitliga. De flesta av oss föredrar färska bär i olika former, men det är svårt att få tag på under vinterhalvåret i Sverige. Dock är Sverige ett land som har mycket olika typer av bär, hallon, jordgubbar, blåbär, lingon, hjortron, ja listan kan göras väldigt lång när man börjar leta. Det som också är så bra med alla dessa bär är att de innehåller fantastiska mängder av bra vitaminer och mineraler. Det är med andra ord något som du helt klart ska lägga till kosten, exempelvis som frukost eller mellanmål.

Men det gäller samtidigt att passa sig när du handlar dina bär. Om det är så att du inte själv har plockat eller har köpt färska, ekologiska bär, så ska du passa dig väldigt noga. Problemet med andra bär är att de ofta är väldigt besprutade med bekämpningsmedel, och det kommer snarare att göra mer skada för din hälsa än vad nyttan i bären gör. Det gäller egentligen alla produkter som ska vara färska, nämligen att de besprutade varianterna i grund och botten är dåliga, medan de ekologiska alternativen är de bästa.

Men det finns också andra sätt att få i sig dessa ämnen, utan att behöva äta bären färska. Pulver är givetvis ett sätt, men det finns också ett stort utbud av torkade bär som kommer göra situationen betydligt enklare för dig. Det torkade bäret som jag främst kan rekommendera är gojibäret, för i det finns en massiv cocktail av fina och bra näringsämnen. Passar perfekt att lägga i yoghurten eller bara tugga på som de är.

Nyponpulver

I kombination med träning och bra kost är det alltid bra att ge sin kropp lite extra boostar. Då är det hälsokosten man ska vända sig till, för där finns det produkter som kommer göra en stor skillnad på era kroppar. Nyponpulver är en sådan produkt som används av många idag, med lyckade resultat. Egentligen spelar det inte så stor roll om du är aktiv eller inte när du äter nyponpulver, men ju mer aktiv du är, desto bättre effekt kommer du att få av nyponpulvret.

Med nyponpulver kommer du att må bättre och ger samtidigt din hud och din bindväv näring och energi. Produkten är helt naturlig, och det betyder att du inte behöver oroa dig om några tillsatsämnen eller biverkningar. Nyponpulver är en bomb av olika näringsämnen, förpackade i väldigt lite volym. Endast en matsked av nyponpulver ger dig mängder av antioxidanter och C-vitamin, samtidigt som du får både järn, kalcium, kalium och magnesium. Alla dessa näringsämnen är de främsta när det kommer till välbefinnande och välmående, så nyponpulver kan jag varmt rekommendera.

Det har dessutom visat sig att nyponpulver har en bra effekt av att hämma cancerbildning. Det gäller framför allt för tjocktarms- och bröstcancer, och det står i direkt relation till koncentrationen av nyponpulver. Det betyder alltså att ju mer koncentrerat pulvret är, desto bättre hämmar det cancerutveckling. Det finns med andra ord väldigt många bra anledningar till att använda sig av nyponpulver och att ha ett sådant multivitamin i sitt skåp gör att det blir enkelt att få i sig de viktiga näringsämnen som en frisk kropp behöver.

Kettlebells

Många har säkert hört talas om det, och kanske till och med sett människor som svingar, vad som ser ut som att vara, en kanonkula med ett handtag. Redskapet heter Kettlebell och det finns en anledning till att det har blivit så populärt. Det är nämligen en väldigt bra grej att använda sig av när man vill ha en ordentlig genomkörare av sin kropp.

Genom att träna med en Kettlebell så kommer flera av dina stora muskelgrupper att aktivera sig. Det är genom den karaktäristiska svingen som muskelgrupperna aktiveras och övningen fokuserar på styrka och kraft. Det är nämligen så att det är själva svingen av Kettlebellen som skapar enorm kraft, en sådan som väger 24 kilo kan faktiskt komma upp i en kraft av 200 kilo när redskapet svingas, vilket säger mycket om hur mycket dina muskler får arbeta.

Det som tränas primärt i denna övning är dina höfter, dina lår och bålen. Det är viktiga delar av kroppen som behövs, inte enbart för att bli starkare och prestera bättre fysiskt i olika delar av livet, utan också muskelgrupper som behövs för att man ska klara av ett stillasittande arbete. Genom övningen blir också muskelgrupperna tränade samtidigt, istället för att du tränar en åt gången, vilket gör att det blir en harmoni och ett flyt i dina muskler.

Med andra ord är det något som jag rekommenderar er varmt att prova på. Att det är en träning som ger effekt är alldeles tydligt, och dessutom kan du använda Kettlebellen till fler saker än ovan nämnda muskelgrupper. Det går att träna varje muskel i kroppen med hjälp av detta redskap, och det är det givna förklaringen till att det har blivit så populärt.

En middag med hjärta

hjärtaTänk lite extra på ditt hjärta när du äter. Vi svenskar har en lång historia av att äta mycket kolhydrater. Potatis har varit ett ständigt återkommande livsmedel, och under 80-talet slog pastan verkligen igenom. Utöver det så finns det gott om ris i affärerna, också det något som vi gärna äter. Och äter du både lunch och middag (som man ska) så är det vanligt att något av dessa kolhydrater finns med i båda portionerna, och vi är ganska benägna om att ta för oss mycket av dessa livsmedel.

Det är därför klokt att tänka till lite extra, för mycket av det vi idag har problem med, med fetma och hjärt- och kärlsjukdomar, kan tillskrivas kolhydraterna. Kolhydrater i sig är inget fel, det är viktiga delar av kosten som ger dig energi och samtidigt bygger upp dina muskler, men i och med att vi idag har ett samhälle som är betydligt mindre fysiskt utmanande, med arbeten som inte kräver fysiska muskler, så kan vi inte heller äta på samma sätt som de gjorde förr i tiden. Men det är vad vi gör, fortfarande, och det har sin konsekvenser.

Det handlar helt enkelt om att anpassa din kost efter dina förutsättningar. Tränar du mycket så ska du givetvis äta av dessa kolhydrater, till och med ganska mycket, men är du mindre aktiv och har ett stillasittande arbete är du inte i lika stort behov. Du ska istället se till att äta mer grönsaker och frukter, samt få i dig det du behöver av protein. Försök alltså att skära ner på kolhydraterna, om du befinner dig i ett sådant läge.

Vanlig enkel löpning

Det finns vissa träningsformer som alla är kapabla till att utföra, och det enda som egentligen sätter stopp är viljan och engagemanget. Någon av de allra enklaste träningsformer som människan kan utföra är löpning. Alla vet hur det går till och alla vet vad som krävs för att man själv ska kunna göra det. Den enda utrustning som behövs är ett par bra skor att springa i och lämplig klädsel för vädret. Med andra ord finns det väldigt få ursäkter som är giltiga för att inte gå ut och springa. Alla kan det och alla bör också göra det, i alla fall någon gång i veckan.

För det är inte bara styrka i våra muskler som är viktiga för att vår vardag ska fungera och att vi ska orka i det långa loppet. Det behövs också kondition, och löpning är en av de bästa konditionsövningarna. Saken är också den att du kan börja träna löpning precis där du är idag, för löpningen ska anpassas efter ens förmåga. Det finns inga tider att hålla eller distanser som måste uppnås, tar du dig enbart en kilometer första gången, så har du fortfarande varit ute och sprungit i en kilometer, och det är ett steg i rätt riktning.

Men det finns visserligen nyanser i löpningen också. Det handlar främst om tekniken man använder. Många av oss har ett löpsteg där vi landar på våra hälar, vilket är mindre bra då det sliter på ben och rygg och dessutom bromsar upp dig i varje löpsteg. Idealt är att landa på mitten av foten, men det är inget jag kommer kräva av er. Det enda jag vill är att ni har det i åtanke, det viktigaste i det hela är att ni faktiskt går ut och springer.

Mellanmålens Mecka

mellanmålSverige är inte enbart mellanmjölkens land, det är också mellanmålens land. Vi har sedan barnsben blivit itutade att mellanmål är viktigt, och det finns väldigt mycket belägg för att mellanmål är bland det bästa du kan äta för att hålla energi uppe och att samtidigt gå ner i vikt. Det är nämligen så att kroppen förbrukar energi, hela tiden, under din vakna tid. Det är energi som du inte kan få tillbaka automatiskt, du behöver få i dig energin genom att äta den. Tiden mellan frukost, lunch och middag blir för lång, och risken finns att du slår i botten rent energimässigt under dessa timmar.

Genom ett mellanmål så ser du till att få i dig en liten del energi som tar dig fram till den följande, något större, måltiden. Det betyder att du undviker att falla ner i energisvackor, och du håller både hjärna och hjärta piggt fram till dess att ytterligare en måltid ska tas in. Att du dessutom äter lite, flera gånger, gör att kroppen lättare kan arbeta med det du äter, eftersom den då går på lågvarv i princip hela tiden, istället för att trycka gasen i botten när de stora måltiderna kommer.

Det här med mellanmål är också ett sätt att gå ner i vikt, om man gör det rätt. Det är givetvis så att du inte ska trycka i dig en massa sötsaker till mellanmålet, för det gör bara problemen än värre. Men genom ett stadigt intag av mat med mindre portioner arbetar matsmältningen bättre, och därmed tar tillvara på energin på ett effektivt sätt, snarare än att den lagras i form av kroppsfett.

En bra frukost

Alla har säkert hört den gamla devisen om att frukosten är den viktigaste måltiden på dagen. Nu är det visserligen så att det nödvändigtvis inte är sant, det handlar i slutändan om hur du lägger upp hela dagens matintag, men att börja dagen med en god, och nyttig, frukost är väldigt bra ur många perspektiv, framför allt att morgonen blir en stund av njutning. Det ska aldrig behöva kännas stressigt eller pressande att äta frukost och inser du att du inte har tid att äta en mer tillagad frukost så går det alldeles utmärkt att någon dag i veckan starta med en frukt, ett glas juice eller en skål fil.

Det är nämligen fullt möjligt att kompensera bortfallet av näringsämnen och innehåll under dagens gång, och när frukosten kanske inte blir det största målet så blir istället det kommande mellanmålet det du ska sikta in dig på. Det gäller att fylla på lagren, och äta sådant som du vet ger dig energi. Jag säger inte att det är fel att börja dagen med en kopp kaffe, men att komplettera det med en kopp grönt te eller ett glas juice är nycklar som får dig att må bättre.

Men kan du, ska du givetvis se till att få i dig allt under frukosten. Det betyder inte att ni ska sätta i er mängder av smörgåsar, kaffe eller flingor, utan det handlar om att hitta en bra balans. Många har vi våra favoriter på frukostbordet, men fundera en vända till på hur du skulle kunna göra det nyttigare. Byta ut müslin mot en härlig blandning av frukt och nötter kanske?

SPA-behandling hemma

badkar

Lyxa till det med spabad från Bygghemma

Att må bra handlar mycket om att äta bra saker och ha fysisk aktivitet, men det finns också andra sätt att må bra på. Som ni kanske vet är vår hud väldigt känslig, och tar lätt upp olika näringsämnen. Det tydligaste exemplet är solljuset, varifrån huden hämtar D-vitamin. Men det finns andra sätt att ge kroppen en behandling som är mycket välkommen och ger bra effekter. Du behöver inte heller besöka något professionellt SPA, utan det går precis lika bra att göra det hemma i ditt badrum i ditt eget badkar.

Det gäller ju också att ha förutsättningarna för att den behandlingen ska bli bra och fungera. Ett badkars utformning är viktig, dels för att du själv ska få plats i det men också för att designen ska ge stunden en härlig inramning. Ett standardbadkar fungerar, men vill du ha det lilla extra så kan du ju ta en titt på badkar på Bygghemma. Där får du en bild av hur mycket det finns att välja på, och kanske är det så att du också hittar det där badkaret du alltid letat efter.

Så för att få en helt perfekt SPA-upplevelse hemma så tycker jag absolut att du kan ta en till på vad Bygghemma har att erbjuda i sitt sortiment. Prisklasserna varierar ju såklart, men det är också bra för då finns det något för alla. Genom en härlig behandling hemma i ditt eget badkar kommer du att dels känna dig bekväm med situationen och dessutom vara en helt ny människa efter att behandlingen är klar.

Kokosolja

kokosoljaJag vet inte hur många av er som har hört talas om kokosolja, men har ni inte gjort det så är det hög tid att ni gör det nu. Jag är fullständigt medveten om att kokosoljan har fått ett oförtjänt dåligt rykte, och tillskrivits bieffekter som inte alls det ska beskyllas för. Det är viktigt här att veta att det är skillnad mellan Kokosolja och Kokosfett, de är inte alls samma sak. Kokosolja är nämligen något av det nyttigaste du kan äta, på flera sätt och vis.

Kokosolja har fått sitt rykte på grund av att det innehåller mängder av fleromättade fetter. Det är bevisat att detta fett är hälsofarligt, men det är inte det naturliga fleromättade fettet som är boven i dramat, det är det fettet som framställs i fabriker och sätts i olika produkter. Det fettet förlorar nämligen sina positiva egenskaper när det processas, vilket inte är fallet i kokosolja eftersom den har kallpressats och därmed behållit fetternas grundstruktur. Problemet var att man drog alla de fetterna över samma kam, utan att veta effekten som beredningen har.

Vad är kokosolja bra för? Den kan användas till många syften, och är speciellt bra för att du ska bygga upp ett immunförsvar som är kraftfullt. Kokosolja är också mycket nyttigt att steka i, och innehåller ämnen som hittas som jämförelse endast i modersmjölk. Att matsmältningen blir bättre och ditt sötsug mindre är givetvis också det positiva effekter som kokosolja har. Testa att köpa hem en burk och prova i några veckor, så ska du se att det har effekt på dig med.

Välkomna till min nya blogg

Det här blir min helt nystartade blogg som kommer att förena mitt privatliv med det jag sysslar med till yrke! Jag arbetar inom hälsokostbranschen på olika sätt, det varierar ganska mycket från år till år och beror helt enkelt på vad det är jag känner för mest och brinner för. Annars är det privatlivet som tar upp en stor del av tiden, där jag bor tillsammans med min man och mina tre barn och lever som vilken familj som helst. Det är en av de största lyckorna i mitt liv, att ha fyra mycket kära människor att dela vardagens tristess och glädjeämnen med. De och privatlivet kommer säkert att finnas med som inslag här på bloggen, men majoriteten av inlägg kommer att handla om min, och er, hälsa!

Jag tror nämligen på att ta hand om mig själv, och det hela började egentligen med att jag blev mamma första gången. Det var först då som jag insåg mitt värde för andra, att jag är en betydelsefull människa som spelar roll i människors liv, och det förpliktigar mig att ta hand om mig själv. Det fungerar inte längre att leva ett ohälsosamt och destruktivt liv, just för att jag har människor som litar på mig och behöver mig. Det var den förändring jag behövde för att se på mig själv och önska mig något bättre och skapa de förutsättningar som gjorde det möjligt.

Genom hälsokosten kom jag i kontakt med den totala hälsan, och har nu många års erfarenhet av att ta hand om mig själv och andra och hitta en skonsam och hälsosamt väg i livet. Jag hoppas att ni kommer lära er mycket här och förhoppningsvis vandra samma väg som jag gjort!