Archive | januari 2015

En middag med hjärta

hjärtaTänk lite extra på ditt hjärta när du äter. Vi svenskar har en lång historia av att äta mycket kolhydrater. Potatis har varit ett ständigt återkommande livsmedel, och under 80-talet slog pastan verkligen igenom. Utöver det så finns det gott om ris i affärerna, också det något som vi gärna äter. Och äter du både lunch och middag (som man ska) så är det vanligt att något av dessa kolhydrater finns med i båda portionerna, och vi är ganska benägna om att ta för oss mycket av dessa livsmedel.

Det är därför klokt att tänka till lite extra, för mycket av det vi idag har problem med, med fetma och hjärt- och kärlsjukdomar, kan tillskrivas kolhydraterna. Kolhydrater i sig är inget fel, det är viktiga delar av kosten som ger dig energi och samtidigt bygger upp dina muskler, men i och med att vi idag har ett samhälle som är betydligt mindre fysiskt utmanande, med arbeten som inte kräver fysiska muskler, så kan vi inte heller äta på samma sätt som de gjorde förr i tiden. Men det är vad vi gör, fortfarande, och det har sin konsekvenser.

Det handlar helt enkelt om att anpassa din kost efter dina förutsättningar. Tränar du mycket så ska du givetvis äta av dessa kolhydrater, till och med ganska mycket, men är du mindre aktiv och har ett stillasittande arbete är du inte i lika stort behov. Du ska istället se till att äta mer grönsaker och frukter, samt få i dig det du behöver av protein. Försök alltså att skära ner på kolhydraterna, om du befinner dig i ett sådant läge.

Vanlig enkel löpning

Det finns vissa träningsformer som alla är kapabla till att utföra, och det enda som egentligen sätter stopp är viljan och engagemanget. Någon av de allra enklaste träningsformer som människan kan utföra är löpning. Alla vet hur det går till och alla vet vad som krävs för att man själv ska kunna göra det. Den enda utrustning som behövs är ett par bra skor att springa i och lämplig klädsel för vädret. Med andra ord finns det väldigt få ursäkter som är giltiga för att inte gå ut och springa. Alla kan det och alla bör också göra det, i alla fall någon gång i veckan.

För det är inte bara styrka i våra muskler som är viktiga för att vår vardag ska fungera och att vi ska orka i det långa loppet. Det behövs också kondition, och löpning är en av de bästa konditionsövningarna. Saken är också den att du kan börja träna löpning precis där du är idag, för löpningen ska anpassas efter ens förmåga. Det finns inga tider att hålla eller distanser som måste uppnås, tar du dig enbart en kilometer första gången, så har du fortfarande varit ute och sprungit i en kilometer, och det är ett steg i rätt riktning.

Men det finns visserligen nyanser i löpningen också. Det handlar främst om tekniken man använder. Många av oss har ett löpsteg där vi landar på våra hälar, vilket är mindre bra då det sliter på ben och rygg och dessutom bromsar upp dig i varje löpsteg. Idealt är att landa på mitten av foten, men det är inget jag kommer kräva av er. Det enda jag vill är att ni har det i åtanke, det viktigaste i det hela är att ni faktiskt går ut och springer.

Mellanmålens Mecka

mellanmålSverige är inte enbart mellanmjölkens land, det är också mellanmålens land. Vi har sedan barnsben blivit itutade att mellanmål är viktigt, och det finns väldigt mycket belägg för att mellanmål är bland det bästa du kan äta för att hålla energi uppe och att samtidigt gå ner i vikt. Det är nämligen så att kroppen förbrukar energi, hela tiden, under din vakna tid. Det är energi som du inte kan få tillbaka automatiskt, du behöver få i dig energin genom att äta den. Tiden mellan frukost, lunch och middag blir för lång, och risken finns att du slår i botten rent energimässigt under dessa timmar.

Genom ett mellanmål så ser du till att få i dig en liten del energi som tar dig fram till den följande, något större, måltiden. Det betyder att du undviker att falla ner i energisvackor, och du håller både hjärna och hjärta piggt fram till dess att ytterligare en måltid ska tas in. Att du dessutom äter lite, flera gånger, gör att kroppen lättare kan arbeta med det du äter, eftersom den då går på lågvarv i princip hela tiden, istället för att trycka gasen i botten när de stora måltiderna kommer.

Det här med mellanmål är också ett sätt att gå ner i vikt, om man gör det rätt. Det är givetvis så att du inte ska trycka i dig en massa sötsaker till mellanmålet, för det gör bara problemen än värre. Men genom ett stadigt intag av mat med mindre portioner arbetar matsmältningen bättre, och därmed tar tillvara på energin på ett effektivt sätt, snarare än att den lagras i form av kroppsfett.