En middag med hjärta

hjärtaTänk lite extra på ditt hjärta när du äter. Vi svenskar har en lång historia av att äta mycket kolhydrater. Potatis har varit ett ständigt återkommande livsmedel, och under 80-talet slog pastan verkligen igenom. Utöver det så finns det gott om ris i affärerna, också det något som vi gärna äter. Och äter du både lunch och middag (som man ska) så är det vanligt att något av dessa kolhydrater finns med i båda portionerna, och vi är ganska benägna om att ta för oss mycket av dessa livsmedel.

Det är därför klokt att tänka till lite extra, för mycket av det vi idag har problem med, med fetma och hjärt- och kärlsjukdomar, kan tillskrivas kolhydraterna. Kolhydrater i sig är inget fel, det är viktiga delar av kosten som ger dig energi och samtidigt bygger upp dina muskler, men i och med att vi idag har ett samhälle som är betydligt mindre fysiskt utmanande, med arbeten som inte kräver fysiska muskler, så kan vi inte heller äta på samma sätt som de gjorde förr i tiden. Men det är vad vi gör, fortfarande, och det har sin konsekvenser.

Det handlar helt enkelt om att anpassa din kost efter dina förutsättningar. Tränar du mycket så ska du givetvis äta av dessa kolhydrater, till och med ganska mycket, men är du mindre aktiv och har ett stillasittande arbete är du inte i lika stort behov. Du ska istället se till att äta mer grönsaker och frukter, samt få i dig det du behöver av protein. Försök alltså att skära ner på kolhydraterna, om du befinner dig i ett sådant läge.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *