Vanlig enkel löpning

Det finns vissa träningsformer som alla är kapabla till att utföra, och det enda som egentligen sätter stopp är viljan och engagemanget. Någon av de allra enklaste träningsformer som människan kan utföra är löpning. Alla vet hur det går till och alla vet vad som krävs för att man själv ska kunna göra det. Den enda utrustning som behövs är ett par bra skor att springa i och lämplig klädsel för vädret. Med andra ord finns det väldigt få ursäkter som är giltiga för att inte gå ut och springa. Alla kan det och alla bör också göra det, i alla fall någon gång i veckan.

För det är inte bara styrka i våra muskler som är viktiga för att vår vardag ska fungera och att vi ska orka i det långa loppet. Det behövs också kondition, och löpning är en av de bästa konditionsövningarna. Saken är också den att du kan börja träna löpning precis där du är idag, för löpningen ska anpassas efter ens förmåga. Det finns inga tider att hålla eller distanser som måste uppnås, tar du dig enbart en kilometer första gången, så har du fortfarande varit ute och sprungit i en kilometer, och det är ett steg i rätt riktning.

Men det finns visserligen nyanser i löpningen också. Det handlar främst om tekniken man använder. Många av oss har ett löpsteg där vi landar på våra hälar, vilket är mindre bra då det sliter på ben och rygg och dessutom bromsar upp dig i varje löpsteg. Idealt är att landa på mitten av foten, men det är inget jag kommer kräva av er. Det enda jag vill är att ni har det i åtanke, det viktigaste i det hela är att ni faktiskt går ut och springer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *